10 vinkkiä tupakoinnin lopettamiseksi

1. Valitse tarpeeksi pätevä syy

Motivoi itsesi, tarvitset vahvan, henkilökohtaisen syyn lopettaa. Et ehkä enää halua altistaa perhettäsi passiiviselle tupakoinnille. Syy voi olla myös huoli omasta terveydestä, että sairastuisit johonkin vakavaan tupakasta johtuvaan sairauteen. Haluat estää ennenaikaisen vanhenemisen. Valitse jokin syy joka on tarpeeksi vahva ja ohjaa ajatuksesi haluamaan olla polttamatta.

2. Valmistaudu huolella

Lopettaminen on paljon kattavampi prosessi kun vain olla sytyttämättä seuraavaa tupakkaa. Kyseessä on riippuvuus. Aivosi on koukussa nikotiiniin. Jos elimistösi ei saa ainetta syntyy vieroitusoireita. Rakenna etukäteen jokin tuki lopettamiseen. Pyydä apua, on olemassa tukiryhmiä, kännykkäsovelluksia, meditaatiota ja hypnoosia. Ole valmis siihen päivään kun päätät aloittaa uuden savuttoman elämän.

3. Käytä korvaushoitotuotteita

Kun lopetat, saatat saada vieroitusoireista päänsärkyä, huonotuulisuuta ja kokea voimattomuuta. Himo saada vetää vielä pari hatsia saattaa olla voimakas. Nikotiinin korvaushoitotuotteet saattavat estää näiden oireiden esiintymisen. Tutkimukset osoittavat että purukumit, ihalaattorit ja nikotiininuuska ovat varsin tehokkaita tukemaan sinua varsinkin alun pahimpien vaiheiden yli.

4. Turvaudu lähipiiriisi

Kerro ystävillesi, perheellesi ja muille läheisillesi että yrität lopettaa tupakoinnin. He voivat rohkaista sinua, ja tukea sinua varsinkin heikkoina hetkinä. Voit myös liittyä johonkin vertaistukiryhmään tai käydä terapeutilla. Uusilla käytösmalleilla saatat löytää sopivan tavan pysyä savuttomana.  

5. Ole armollinen itsellesi

Yksi syy miksi ihmiset polttavat on nikotiiniin rentouttava vaikutus. Kun lopetat on sinun löydettävä uusia tapoja vähentää stressiä. Vaihtoehtoja on monia. Voit harrastaa liikuntaa, kuunnella musiikkia, tavata kavereita, käydä hieronnassa tai muissa hemmottelu hoidoissa. Yritä välttää stressaavia tilanteita ensimmäisen parin viikon aikana.

6. Vältä alkoholia

Kun juot ja humallut on tavoitteistasi hankalampi pitää kiinni. Rajoita omia juomatottumuksiasi. Jos olet tottunut yhdistämään kahvin juonnin tupakointiin siirry hetkeksi vaikka teen juontiin. Ruokailun jälkeen kannattaa olla aktiivinen. Käy pesemässä hampaasi tai ota pieni kävelylenkki. Purukumi saattaa myös helpottaa oloasi ja estää samalla happohyökkäyksen.

7. Pese pyykit ja siivoa kotisi

Pese kaikki vaatteet jotka haisevat tupakalta. Käytä ilmanraikastajaa ja pyyhi kaikki pinnat jos olet polttanut sisällä. Jos olet polttanut autossasi vie se sisäpesuun. Et halua elämääsi mitään joka muistuttaa sinua tupakasta.

8. Jos epäonnistut, yritä uudelleen

Monesti lopullinen lopettaminen vaatii useamman yrityksen. Jos epäonnistut, mieti mikä johti retkahdukseen. Oliko se jotakin tunteisiin liittyvää? Kun tiedät mistä retkahdus johtui, aseta uusi päivämäärä ja lopeta uudelleen. 

9. Urheile

Olemalla aktiivinen ja hikoilemalla saatat saada helpotusta vieroitusoireisiin. Urheilu auttaa sinua myös nukkumaan paremmin. Tupakointi myös tunnetusti vähentää ruokahalua joten on tyypillistä että ihminen lihoaa heti lopettamisen jälkeen. Urheilu toimii tähän hyvänä vastapainona, saatat syodä enemmän mutta kulutat myös enemmän kaloreita.

10. Palkitse itsesi

Lopettaminen kannattaa aina. Elimistösi tervehtyy ja kuntosi nousee. Myös rahaa säästyy. Käytä osa rahoista johonkin kivaan. Käy vaikka matkalla tai osta uusia vaatteita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5% Alennus
Ei palkintoa
90% alennus
ilmaiseksi 10 purkkia
10% Alennus
Ilmaiseksi 5 purkkia
Ei palkintoa
Ei onnea!
Melkein!
Tosi lähellä!
Ei palkintoa
Huono onni tänään
Kokeile Onneasi! Voita Mahtavia Palkintoja!
Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja pyöräytä onnenpyörää. Voit voittaa ilmaiseksi nikotiininuuskaa!
Säännöt:
  • Yksi pyöräytys per käyttäjä
  • Huijarit diskataan